نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز در گرگان جزئیاتی از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در گرگان جزئیاتی از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تشریح کرد.

 

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی به جای صحن علنی موافقت کرده است، افزود: پیش نویس طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در این کمیسیون بررسی خواهد شد و هر فردی در تمام کشور که خود را در این زمینه صاحب نظری موثر و راهگشا می‌داند می‌تواند به ما مراجعه کند.

 

وی گفت: هدف اصلی این طرح قانونگذاری برای فضای مجازی و استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی است به گونه‌ای که امنیت خانواده‌ها و حریم شخصی آن‌ها حفظ شود.

 

منتظری ادامه داد: با این طرح کسب و کار‌هایی که در حوزه فضای مجازی هست رونق بیشتری می‌گیرد و چتر حمایتی روی سر فعالان آن باز خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در کنار استفاده از پیام رسان‌های خارجی، پیام رسان‌های داخلی هم تقویت می‌شوند، گفت: در این طرح چیزی به نام فیلترشکن وجود ندارد و قانونگذار باید زمینه دسترسی آسان به ابزار‌های مورد نیاز علمی، فرهنگی و اجتماعی که غیرقابل دسترسی است را فراهم کند.

 

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح مسدود کردن و محدود کردن فضای مجازی را تکذیب کرد و گفت: مصادیق جرم انگاری در فضای مجازی در این طرح تعریف شده و اگر کسی قانون را رعایت نکند ۷ نوع مجازات مانند تذکر، جریمه، کاهش پهنای باند و مسدود شدن برای آن در نظر گرفته شده است.

 

منتظری توجه و حمایت از کسب و کار‌ها در فضای مجازی را از مزیت‌های این طرح برشمرد و افزود : در صورت تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با ایجاد صندوق حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی از دولت خواسته می‌شود امتیازات ویژه‌ای مانند معاف بودن از مالیات را برای فعالان این حوزه اختصاص دهد.

 

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مردم اطمینان داد: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در راستای ایجاد تحولی مثبت و حفظ حریم و اطلاعات شخصی افراد در این فضا خواهد بود.