به گفته مسئولان وزارت بهداشت، حدود ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع دلتا هستند و وضعیت در این استان به شدت بحرانی است، اما تردد هوایی و زمینی به این استان از مبدا و به مقصد گلستان همچنان برقرار است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، به گفته مسئولان وزارت بهداشت، حدود ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع دلتا هستند و وضعیت در این استان به شدت بحرانی است، اما تردد هوایی و زمینی به این استان از مبدا و به مقصد گلستان همچنان برقرار است.

موج پنجم کرونا در کل کشور ازجمله گلستان آغاز شده است و متأسفانه روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی روندی صعودی را طی می‌کند. در روز‌های اخیر با افزایش تعداد مبتلایان و گسترش دلتا کرونا در مناطق مختلف کشور این خطر در بیخ گوش همه مردم قرار دارد.

اگر کرونا را جدی نگیریم به طور قطع جمع بیشتری از ما قربانی این ویروس خواهیم شد و لازم است در چنین شرایطی همه تمهیدات لازم را برای پیشگیری و کنترل بیماری به کار بگیریم. وضعیت کرونایی استان گلستان در با وجود ۴ شهرستان قرمز و ۷ شهرستان نارنجی و ۳ شهرستان زرد در وضعیت هشدار قرار دارد.

سهل انگاری و کم توجهی در رعایت شیوهنامه‌های بهداشتی میتواند وضعیت گلستان را که از نظر زیرساخت‌های بهداشت و درمان، محرومیت بسیاری دارد به شدت شکننده و بحرانی کند. در کنار اینکه مدام به مردم تأکید می‌شود که پروتکل‌ها را رعایت کنند و فعالیت اصناف هم محدود می‌شود، لازم است مسئولان ستاد مقابله با کرونا تصمیمات پیشگیرانه و کنترلی خود را به دقیقه ۹۰ موکول نکنند تا به قول وزیر بهداشت تا در دقیقه ۹۰ از کرونا گل نخوریم.

آمار‌هایی که علوم پزشکی استان گلستان روزانه ارائه میکند نشان دهنده سیر صعودی بیماری است و متأسفانه به رغم اینکه مسئولان استان میگویند متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان حدود ۷۰ درصد بوده، کافی است ترددی کوتاه در سطح شهر داشته باشید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک مشخص است. متأسفانه آماری که مسئولان ارائه میکنند با واقعیت جامعه چندان همخوانی ندارد.

شناسایی ۱۶۰۸۰ بیمار جدید و فوت ۱۴۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته یکی از نگرانی‌های جدی، تردد مردم بین استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان است که متأسفانه نظارتی هم بر آن وجود ندارد. پرواز‌ها از مبدا و به مقصد گلستان و سیستان و بلوچستان همچنان برقرار است و انگار کسی این موضوع را چندان جدی نمی گیرد.

این در حالی است که آمار مبتلایان در گلستان به طور فزایند‌های روبه افزایش است و فقط در روز گذشته ۳۸ بیمار مبتلا به کرونا به علت وخامت وضعیت در بیمارستان بستری شدند.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره اینکه از دیروز تا امروز ۳۸ بیمار جدید بستری شدند؛ گفته تعداد بیماران بستری در استان به ۴۲۸ نفر رسیده است. از مجموع بیماران بستری ۸۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بستری هستند و ۳۲ نفر از آنان با ونتیلاتور به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه روزانه میانگین ۸۰ بیمار مبتلا در مراکز درمانی استان بستری میشوند، تاکید کرد: با توجه به اینکه گلستان در وضع هشدار کرونایی قرار دارد، پروتکل‌های بهداشتی باید بیش از پیش رعایت شود.

حنظله گرزین، مسئول روابط عمومی فرودگاه‌های استان در پیگیری‌ها درباره برقراری پرواز‌های گرگان به مقصد شهر‌های سیستان و بلوچستان گفت: به صورت هفتگی سه پرواز از گرگان به مقصد زابل و زاهدان انجام می‌شود که هفته گذشته این پرواز‌ها لغو شد، اما برای هفته جاری هنوز چیزی اطلاع رسانی نشده است.

هادی حق شناس، استاندار گلستان هم درباره محدودیت‌های تردد بین گلستان و سیستانو بلوچستان اظهار داشت: ممنوعیت تردد از گلستان به سیستان و بلوچستان و بالعکس را با ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتبه کردیم، اما مورد موافقت قرار نگرفت.
وی گفت: با این وجود همچنان هم پیگیر این موضوع هستیم ضمن اینکه به دستگاه‌های متولی تأکید کردیم ناوگان حمل و نقل عمومی که در مسیر گلستان و استان‌های جنوبی و سیستان تردد می کنند به طور ویژه مورد بررسی قرار بگیرند.

باید دید این تصمیم ستاد مقابله با کرونا تا چه اندازه بر شیوع گسترده کرونا در گلستان اثر خواهد داشت و آن زمان مسئولان باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند.