مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون مبلغ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به هشت هزار و ۱۰۰ نفر از افراد یا واحد‌های صنفی و تولیدی خسارت دیده از این بیماری در استان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون مبلغ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به هشت هزار و ۱۰۰ نفر از افراد یا واحد‌های صنفی و تولیدی خسارت دیده از این بیماری در استان پرداخت شده است.
سعید مازندرانی عصر دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون (۱۳ تا ۱۹ شهریور) در جمع برخی خبرنگاران در گنبدکاووس اظهار داشت: مجموع پرونده‌های تشکیل شده برای دریافت تسهیلات کرونایی در استان گلستان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال میباشد که تا کنون هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
به گفته وی همچنین در سال ۹۹ مجموعا ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر از اهالی استان گلستان از بیمه بیکاری کرونا (از یک ماه تا یک سال) استفاده کردند که این رقم در سال جاری و پنج ماه گذشته به ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.
مازندرانی با تبریک هفته تعاون و بیان برخی برنامه‌های پیش بینی شده در این هفته از جمله نشست با تعاون گران گلستانی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، افزود: هم اکنون از مجموع ۱۲ هزار تعاونی ثبت شده در استان فقط حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تعاونی با جمعیت شاغل ۲۲ هزار و ۶۸۹ نفر آن فعال است.
وی، حفظ تعاونی‌های موجود، کیفی و فراگیر کردن آنها، حمایت‌های تسهیلاتی ارزان قیمت، حرکت به سمت تعاونی‌های دانش بنیان و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای تعاونی‌ها را از رویکرد‌های جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمعی نسبت به این تشکل‌ها برشمرد و گفت: هم اکنون استان گلستان ۲۹ تعاونی فراگیر ثبت شده دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: برای تشکیل تعاونی‌های جدید و با کیفیت در استان و پیشگیری از شکست احتمالی آن‌ها با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ظرفیت‌هایی که هر دستگاه دارد، مشاوره‌های تخصصی لازم به افراد علاقمند این حوزه داده میشود.
به گفته مازندرانی، هم اکنون هفت شرکت مشاوره تخصصی دولتی که قرار است تعداد آن‌ها به ۱۵ شرکت افزایش یابد و ۲۴ شرکت کاریابی غیردولتی در استان گلستان به افراد علاقمند تشکیل تعاونی خدمات مشاوره ارائه میکنند.
وی همچنین از کاهش نرخ بیکاری گلستان از ۱۰.۹ درصد درسال ۹۸ به ۷.۴ درصد در فصل بهار امسال و نیز افزایش هشت برابری تسهیلات مشاغل خانگی و خُرد این استان درسال جاری نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: امسال ۴۷۵ میلیارد ریال تسهیلات این بخش ابلاغ شده که درحال تشکیل پرونده متقاضیان و معرفی آن‌ها به بانک‌های عامل هستیم.
معاون حوزه تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز در این نشست با اشاره به راهاندازی سامانه جامع هوشمند تعاون در این اداره کل از ۲ سال پیش تا کنون گفت که هم اکنون از مجموع ۱۲ هزار تعاونی ثبت شده در استان فقط ۲ هزار و ۴۵۳ تعاونی آن با ۲۲ هزار و ۶۸۹ عضو شاغل فعال است که درصدد هستیم تعاونی‌های غیرفعال را برای جلوگیری از مشکلات حقوقی آتی برای صاحبان آن، تعیین تکلیف کنیم.
محبوبه فدایی بابیان اینکه پارسال ۲۵۰ تعاونی غیرفعال گلستان با انجام مراحل قانونی منحل شدند و این روند امسال هم ادامه دارد، افزود: در پنج ماه گذشته ۲۰ شرکت تعاونی جدید با ۲۴۷ عضو و ایجاد ۳۳۷ فرصت شغلی در استان ثبت و فعال شده است.
وی با تاکید برضرورت احیا و نهادینه کردن فرهنگ تعاونی در گلستان و در راستای بیانیه مقام معظم رهبری موسوم به گام دوم انقلاب و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: پارسال ۱۷ تعاونی استان با وجود مشکلات ناشی از کرونا و بسته بودن مرز ترکمنستان موفق به صادرات کالا به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار شدند ضمن اینکه بسیاری از تولیدات شرکت‌های تعاونی گلستان که یا توسط تجار و بازرگانان خریداری و یا در قالب تجارت چمدانی به کشور‌های دیگر صادر میشوند، به نام تعاونی‌ها ثبت نمیشود.
همچنین رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس نیز دراین نشست گزارشی از فعالیت‌های انجام شده این اداره گفت: نرخ بیکاری این شهرستان ۳۷۵ هزار نفری که جمعیت فعال آن حدود ۱۵۴ هزار نفر است، ۱۰.۷۵ درصد میباشد ضمن اینکه هم اکنون در پنج هزار و ۷۰۰ کارگاه موجود در گنبدکاووس ۶۸ هزار نفر مشغول کار هستند که ۳۷ هزار نفر آن بیمه تامین اجتماعی میباشند.
عبدی بدراق نژاد با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۵۴ شرکت تعاونی ثبت شده در گنبدکاووس فقط ۴۰ درصد آن‌ها فعال است، افزود: طی پنج سال گذشته ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی و از سال گذشته تا کنون ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در این شهرستان پرداخت شده است.
به گفته وی، پارسال چهار هزار و ۹۹۳ فرصت شغلی توسط دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در گنبدکاووس ایجاد شد که ۱۱۰ درصد تعهد اشتغال پیش بینی شده این شهرستان بود ضمن اینکه امسال نیز تا الان هزار و ۳۲۲ فرصت شغلی در گنبدکاووس ایجاد و در سامانه رصد اشتغال نیز ثبت شده است.
استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که ۳۷۵ هزار نفر آن در شهرستان مرزی گنبدکاووس زندگی میکنند.