جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان از مهار آتش در ۱۹ نقطه از جنگل‌های استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان از مهار آتش در ۱۹ نقطه از جنگل‌های استان خبر داد.

محمد آریان فر روز پنج شنبه دهم آذر ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در دو روز گذشته شاهد ۱۹ حریق در سطح جنگل‌های گلستان بودیم که گستردهترین آن در صفی آباد مینودشت اتفاق افتاد.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان بیان کرد: در حال حاضر نیرو‌ها در این نقطه مشغول اطفاء کامل بوده و به دلیل شرایط مه، مساحت خسارت یافته بعداً ارزیابی و اعلام می شود.

وی ادامه داد: عوامل انسانی علت حریق در جنگل‌های گلستان بوده و گرمای هوا و خشکی سطح جنگل این آتش سوزی‌ها را تشدید کرده است.

آریان فر توضیح داد: حریق بیشتر کف سوز بوده و برگ‌های خزان شده و شاخه‌های افتاده در کف جنگل در آتش سوختند.

به گفته جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان، در ۱۸ نقطه دیگر هم یا عملیات اطفاء به پایان رسیده یا نیرو‌های مستقر هستند تا عملیات پاکسازی و لگه گیری کامل را انجام دهند.

اعزام نیرو‌های بسیجی برای مهار حریق جنگل علی‌آباد گلستان
فرماندار علی آباد کتول گفت که برای سرعت بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی در مناطق جنگلی الازمن این شهرستان ۴۰ نفر از نیرو‌های بسیجی عازم ارتفاعات و مناطق سخت گذر جنگلی این منطقه شدند.
مجتبی جمالی شامگاه روز چهارشنبه نهم آذرماه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش سوزی ارتفاعات جنگلی روستای الازمن این شهرستان که از عصر امروز آغاز شد همچنان ادامه داد.
وی اظهارداشت: سه گروه به تعداد ۱۵ نفر پس از سه ساعت پیاده روی به محل حریق رسیدند و عملیات اطفا در حال انجام است.
وی تصریح کرد: ۴۰ نفر از نیرو‌های بسیج شهرستان هم به منطقه عازم شدند که امیدواریم قبل از وزش باد شدید به محل حریق برسند و عملیات اطفا به اتمام برسد.
جمالی گفت: گونه‌های درختی منطقه از نوع درختان پهن برگ مانند کچف و درختچه‌های ولیک، کندس، سیاه تلو است که وسعت منطقه حریق پس از ارزیابی کارشناسان اعلام می‌شود.
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۷ نقطه از عرصه‌های جنگلی منابع طبیعی استان در شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله، رامیان و علی آباد کتول از روز گذشته تاکنون به دلایل انسانی و وزش باد شدید درگیر آتش سوزی شده است.
مدیرکل هوشناسی استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: جریانات گرم جنوبی در سطح مناطق جنگلی استان سبب وزش باد با سرعت ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر جنگل‌های میان بند (ارتفاعات میانی) استان شده است.
نوربخش داداشی گفت: وزش باد گرم تا بامداد فردا پنجشنبه ادامه دارد و پس از آن مجدد باد‌های ناشی از جریانات شمالی در گلستان حاکم می‌شود که شهر‌های غربی، گرگان و علی آباد کتول را با سرعتی بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در می‌نوردد.
به گفته وی بارش باران در گلستان از شامگاه فردا از نواحی غربی استان آغاز و در ادامه سایر گستره استان را در بر می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هفته گذشته به ایرنا گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۶۹۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان دچار آتشسوزی شد.
عبدالرحیم لطفی افزود: در این مدت ۲۲۴ فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی گلستان به وقع پیوست که سهم جنگل‌های پهن برگ و هیرکانی ۱۵۶ فقره، دست کاشت ۴۸ فقره، مراتع ۲۰ فقره بود.
وی افزود: در این مدت پوشش ۶۶۴ هکتار جنگل پهن برگ، ۱۱ هکتار مرتع و ۱۶ هکتار درختان دست کاشت به خاکستر تبدیل شد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: ۵۰۷ نیروی حفاظتی و ۲۵ دیدبان آتش سوزی در نقاط حساس مشغول حراست از جنگل‌های استان هستند که برای افزایش توان مقابله با آتش سوزی به دنبال افزایش مشارکت بومیان هستیم.
زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل است.
آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش‌های فراروی جنگل‌های شمال ایران است که به تاکید کارشناسان باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.
روز گذشته هواشناسی گلستان نسبت به وقوع حریق در جنگل‌های گلستان هشدار داده بود.

 

۱۷ نقطه جنگلی گلستان هم‌اکنون درگیر آتش‌سوزی بود
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۷ نقطه از عرصه‌های جنگلی منابع طبیعی استان در شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله، رامیان و علی‌آبادکتول از روز سه شنبه هشتم آذر به دلایل انسانی و وزش باد شدید درگیر آتش سوزی شده بود.
محمد آریانفر شامگاه روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گستره آتش سوزی در این مدت را حدود ۱۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: اکنون به غیر از ۲ نقطه در گالیکش، ۲ نقطه در مینودشت و یک نقطه در جنگل‌های الازمن علی آباد کتول همه آتش سوزی‌ها مهار و خاموش شده است.

وی افزود: نیرو‌های منابع طبیعی با همکاری مردم محلی از روز چهارشنبه مشغول مهار و اطفای کامل آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان بودند و آتش سوزی در پنج نقطه باقی مانده بود که آنهم مهار شد، اما با توجه به حجم زیاد برگ‌های خشک و وزش باد جنوبی که باعث کم شدن رطوبت هوا شده تلاش‌ها برای مهار کامل آتش با کندی پیش می‌رفت.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر ادامه دار بودن وزش باد شدید تا روز پنج شنبه، تمام ۵۵۰ نیروی منابع طبیعی در حالت آماده باش به سر بردند تا در صورت بروز آتشسوزی‌های جدید احتمالی در کمترین زمان آن‌ها را مهار کنند.

آریانفر ادامه داد: نیرو‌های منابع طبیعی علاوه بر درگیری با موارد ذکر شده، چندین آتش سوزی دیگر را هم با حضور به موقع در همان دقایق ابتدایی قبل از شعله ور شدن خاموش کردند.

وی در زمان آتش سوزی از مردم خواسته بود در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی و یا دود شدید در مناطق جنگلی با برقراری تماس با شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به نیرو‌های مناطق طبیعی اطلاع دهند تا در کمترین زمان از پیشروی آتش جلوگیری کنند.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی گلستان با ورود جریانات شمالی و کم فشار از روز پنج شنبه بارش باران و وزش باد در غرب استان آغاز خواهد شد.
جنگل‌های گلستان با ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.
علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.