مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نورپرداری، رژه پرچم‌ها و اجرای برنامه‌های هنری برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان ، روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر برابر با ۲۹ آبان، با آغاز جام جهانی ۲۰۲۲، مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه البیت دوحه، پیش از آغاز بازی دو تیم قطر و اکوادور برگزار شد.

 

حدود ۶۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه البیت آمده‌اند تا مراسم افتتاحیه جام جهانی و بازی قطر و اکوادور را از نزدیک تماشا کنند.

 

 

 

در ابتدای مراسم، مارسل دسایی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال فرانسه از کاپ جام جهانی رونمایی کرد و آن را به تماشاگران حاضر در استادیوم نشان داد.

 

در این مراسم، چهره‌های سیاسی مختلفی حضور داشتند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، عبدالله دوم پادشاه اردن، بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ابتدای مراسم دیده شدند. در ادامه امیر قطر به همراه اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال وارد استادیوم شدند.

 

همچنین چهره‌های فوتبالی مختلفی در استادیوم حضور پیدا کردند. کاکا، رونالدو لوئیز نازاریو، کافو و پیرلوئیجی، کولینا از جمله افرادی بودند که در مراسم افتتاحیه در استادیوم البیت قطر شرکت کردند.

 

اجرای ستاره پاپ کره جنوبی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

 

 

 

 

اجرای پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲

مراسم افتتاحیه مسابقات جام جهانی قطر برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این رویداد جهانی، با اجرای پرفورمنس (نمایش اجرا محور) قرآنی آغاز شد.

 

مراسم افتتاحیه جام جهانی با اجرای پرفورمنس قرآنی از سوی مورگان فریمن، هنرپیشه مطرح آمریکایی و غانم المفتاح، قاری معلول قطری آغاز شد که از سوی قطر به عنوان سفیر جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی شده است.

 

افتتاح مسابقات جام جهانی با عطر تلاوت آیاتی از قرآن توسط غانم المفتاح با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور همراه شده که آن را مایه عزت و سربلندی برای کشورشان خواندند.

پیش از این کمیته عالی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از انتصاب غانم المفتاح، جوان قطری به عنوان سفیر رسمی این مسابقات خبر داده بود.

غانم المفتاح آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات را قرائت کرد:
«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ».
(اى مردم، بی‌ گمان، ما همۀ شما را از مرد و زنى (آدم و حوّا) آفریدیم و شما را ملّت‌ ها و قبیله‌ هایى [جداگانه] قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید، مسلّماً گرامى‌ ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست؛ که خدا دانای آگاه است.)

در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى‌ ‏هاى بشرى و اصل این‏که تقوا ملاک برترى است.

 

گفتنی است غانم المفتاح یکی از چهره‌ های نمونه برای بسیاری از جوانان عرب محسوب می‌ شود، زیرا او با وجود اینکه به اختلال مادرزادی سندرم کودال رگرسیون مبتلاست، به کار و زندگی عشق می‌ ورزد و با نیمی از بدن، بدون اندام تحتانی زندگی می‌ کند.

غانم المفتاح در پنجم می ۲۰۰۲ در دوحه، پایتخت قطر به دنیا آمد. سمت «سفیر حسن نیت» کشورش را دارد و کتاب‌ ها و نشریات زیادی درباره انگیزه کار و موفقیت منتشر کرده است.

بخشی از گفتگوی مورگان فریمن، هنرمند آمریکایی با غانم المفتاح را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.