مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان از صدور سند حدنگار کشاورزی برای ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، رضاییان امروز دوشنبه ۲۱ آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: مساحت استان گلستان دومیلیون و۱۰۰ هزار هکتار بوده که از این مقدار ۶۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان افزود: تاکنون برای ۱۰ هزار و ۵۸۰ قطعه اراضی کشاورزی سند صادر شده است.

رضاییان ادامه داد: مشمولین دریافت سند حدنگاری به دو گروه افراد دارای سند دفترچه‌ای و افرادی که دارای قولنامه هستند تقسیم می‌شوند.

وی افزود: افرادی که دارای سند دفترچه‌ای هستند با مراجعه به ادارات ثبت می‌توانند فرم مربوطه را دریافت کنند و افرادی که دارای قولنامه هستند باید به سایت ثبت اسناد و املاک مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

رضاییان گفت: در راستای کاداستر اراضی ملی سازمان ثبت تسهیلات ویژه‌ای قرار داده است و تهیه نقشه و مستند سازی با همکاری جهاد کشاورزی از هفته‌های آینده و با شرکت پیمانکار در روستا‌ها به صورت میدانی اجرایی می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان افزود: افرادی که از تسهیلات در نظر گرفته شده برای دریافت سند حدنگاری استفاده نکنند در آینده برای دریافت تسهیلات بانکی، امور اداری، قضایی و انتقال مالکیت با مشکل مواجه می‌شوند.

علی پور مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان هم در این برنامه گفت: قرارگاه جهادی صدور سند اراضی کشاورزی در استان تشکیل شده است و کشاورزان می‌توانند برای تشکیل پرونده و دریافت راهنمایی به مراکز جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.

او با اشاره به مزایای دریافت سند برای کشاورزان گفت: با دریافت سند مالکیت شرعی و قانونی کشاورز بر عرصه‌ای که زراعت انجام می‌دهد تثبیت می‌شود و همچنین از ورود پرونده‌های قضایی در این زمینه به دادگاه جلوگیری می‌شود.

علیپور ادامه داد: تاکنون ۹۳۶ فقره پرونده در این مورد در مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل شده است.

او ادامه داد: تاکنون زمین‌های کشاورزی که سند داشته اند در بانک‌ها برای وثیقه مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، اما با دریافت سند حدنگاری افراد می‌توانند از این سند‌ها به عنوان وثیقه بهره ببرند.

علی پور با اشاره به خرد شدن اراضی کشاورزی گفت: برای افرادی که قبل از سال ۸۵ مالکیت اراضی آن‌ها ثابت شده باشد بدون رعایت حد نصاب می‌توانند سند حدنگاری دریافت کنند، اما برای بعد از سال ۸۵ حد نصاب ۱۰ هکتار برای اراضی کشاورزی و ۴ و نیم تا پنج هکتار برای اراضی باغی تعیین شده است.