گلستان این روز‌ها شرایط بدی را از نظر شیوع کرونا پشت سر می‌گذارد؛ سهل‌انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش قدرت سرایت در نوع جدید ویروس کرونا، نشان دهنده در پیش بودن روز‌های بدتری برای این استان است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، گلستان این روز‌ها شرایط بدی را از نظر شیوع کرونا پشت سر می‌گذارد؛ سهل‌انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش قدرت سرایت در نوع جدید ویروس کرونا، نشان دهنده در پیش بودن روز‌های بدتری برای این استان است.
ویروسی که ۱۷ ماه زندگی‌ها را تحت تأثیر قرار داده و حضورش همه را کلافه کرده، هر چند وقت یکبار با شکلی جدید، قدرت و سرعت سرایتش بیشتر می شود و گویی که خیال رخت بر بستن و محو شدن ندارد.
این ویروس امروز با نوع دلتا در ایران تاخت وتاز می‌کند؛ از مناطق جنوب و جنوب شرقی وارد کشور شده و رفته رفته برخی از استان‌ها که مردم آن رفتوآمد زیادی به این استان‌ها دارند را درگیر خود کرده است که یکی از آن‌ها گلستان است.
آمار فزاینده شمار بیماران بستری و عبور از سقف بستری‌ها نسبت به پیک قبلی این بیماری، نگرانی‌ها را نسبت به تکرار اسفند سیاه سال ۹۸، افزایش داده است.
گلستان تاکنون چهار پیک کرونا را پشت سر گذاشته و تجربیات این مدت نشان داده بهترین و مؤثرترین راه جلوگیری از گسترش و مقابله با ویروس کرونا در شرایط موجود که بسیاری از مردم واکسن دریافت نکردهاند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصاً استفاده از ماسک است.
قدم زدن در کوچه و خیابان‌های سطح شهر و روستا‌های استان گلستان مشهور است که استفاده از ماسک بین مردم بسیار کمرنگ شده است. درستی این موضوع را میتوان در آمار مرکز بهداشت این استان که میزان استفاده از ماسک در بین مردم را ۳۹ درصد اعلام کرده، مشاهده کرد.

شرایط اصلاً خوب نیست
عبدالقدیر کریمی _ فرماندار ویژه گنبدکاووس در شرق گلستان می‌گوید: متأسفانه در پیک جدید باوجود تجربه دوره‌ها و پیک‌های گذشته این بیماری، شرایط اصلاً خوب نیست.
وی با انتقاد از سادهانگاری مردم، بیان کرد: از مردم درخواست داریم یک بار دیگر پای کار بیایند و به خاطر خودشان و خانوادههایشان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصاً زدن ماسک توجه جدی داشته باشند. آنچه که باعث خواهد شد با کمترین تلفات و به بهترین شکل از این پیک نیز عبور کنیم، همراهی و مشارکت مردم است.
فرماندار ویژه گنبدکاووس وی با بیان اینکه قدرت انتقال و سرایت ویروس خیلی بالاست، خاطرنشان کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه عید قربان را نیز در پیش داریم، وضعیت سختتری خواهیم داشت.
کریمی تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا ملی و استانی، اعمال محدودیت‌ها را شروع کردیم. اکیپ‌های نظارت و بازرسی به طور مستمر در سطح شهرستان فعال هستند و با واحد‌های متخلف برخورد می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این روز‌ها دوازده خودرو در سطح معابر شهر‌ها و روستا‌ها هشدار‌های لازم را نسبت به شرایط کرونایی اعلام می‌کند. به ادارات نیز تأکید شده هرگز به افراد فاقد ماسک خدمت ارائه نکنند.
فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: در چند روز آینده این سختگیری‌ها بیشتری اعمال می‌کنیم. امیدواریم در روز‌های آینده با همراهی مردم، شرایط بهتری داشته باشیم.

اپیدمی این دوره گسترده‌تر است
سیدمهدی صداقت _ معاون فنی مرکز بهداشت گلستان گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان پیک جدید نسبت به زمان شروع پیک‌های قبلی، کمتر است. رسیدن آمار میزان استفاده از ماسک در بین مردم استان به ۳۹ درصد، بسیار نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه اپیدمی این دوره گستردهتر است، افزود: هرچند که تاکنون جواب آزمایشات موارد مربوط به نوع دلتا کرونا به استان اعلام نشده، اما پیشبینی میشود که این نوع را در گلستان با توجه به مسافرت از استان‌های آلوده به این نوع کرونا، داشته باشیم. ویروس تغییر کرده و قدرت و سرعت انتقال بالاتری دارد.
صداقت با اشاره به اینکه در پیک جدید مبتلایان در شرق استان بیشتر از غرب است، بیان کرد: در این دوره مناطقی در استان گرفتار کرونا شدهاند که عموماً در دوره‌های گذشته با توجه به پراکندگی جمعیت، موارد کرونای کمتری داشتند. درصد ابتلای مجدد خیلی کمتر است و کسانی که تاکنون نگرفته اند مستعدترند.
معاون فنی مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: در حال حاضر موارد ابتلا در تمامی سطح استان صعودی است که این مسئله نشان میدهد ظرف چند هفته آینده میزان بستری‌ها افزایشی و بالاست.
وی گفت: در این ایام کسانی که دارای علامت کرونا از جمله تب، سرفه، اختلال در دستگاه گوارش و … هستند، فرض را به مبتلا بودن به کرونا بگذارند و مراقبت‌های لازم را اعمال کنند.
صداقت بیان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از افراد بالای ۷۰ سال که بیشترین میزان مرگومیر کرونا را تشکیل می‌دادند واکسن دریافت کردهاند، حتماً در این دوره میزان مرگ ومیر‌ها کمتر خواهد بود.

تمامی تفرجگاه‌ها و بازار‌های هفتگی در آخر هفته تعطیل شد
علی متکی _ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پیک سنگین را در استان تجربه می‌کنیم و پیش بینی می‌شود روند افزایشی کرونا همچنان ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: در جلسه اضطراری صبح امروز ستاد استانی کرونا تصمیم گرفته شد تا تمامی تفرجگاه‌های استان در تمامی شهر‌ها با هر رنگ کرونایی که هستند، در روز‌های پنج شنبه و جمعه تعطیل شود.
متکی خاطرنشان کرد: همچنین در پایان هفته تمامی تالار‌های پذیرایی و بازارچه‌ها نیز تعطیل شدند.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که نیروی انتظامی سختگیری‌ها را در مبادی ورودی و خروجی استان افزایش دهد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: روز شنبه جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا برگزار و درخصوص اعمال محدودیت‌های بیشتر تصمیم گیری خواهد شد.
براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، شهر‌های گرگان، گنبدکاووس، علی آبادکتول، کردکوی، مینودشت، آق قلا، آزادشهر و گالیکش در وضعیت قرمز، شهر‌های کلاله، رامیان، بندر ترکمن و مراوه تپه در وضعیت نارنجی و شهر‌های بندرگز و گمیشان در وضعیت زرد از نظر کرونا قرار دارند و پیشبینی میشود در رنگبندی جدید اعلامشده، شمار شهر‌های قرمز در گلستان افزایش داشته باشد.
آنچه که از تجربیات پیک‌های گذشته کرونا به دست آمده، بیانگر آن است که برای عبور از پیک بیماری توجه به پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امری ضروری است؛ چیزی که این روز‌ها خیلی کمرنگ است.