در این نوشتار درباره نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن و وام مسکن مستاجران و شیوه پیگیری آنها توضیحات کامل داده شده است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان  ، در این نوشتار درباره نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن و وام مسکن مستاجران و شیوه پیگیری آنها توضیحات کامل داده شده است.

 

مقدمه


سایت اصلی ثبت نام وام مستاجران www.tem.mrud.ir می‌باشد. بعضی از کاربران با مشکل باز نشدن سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن www.tem.mrud.ir مواجه هستند و یا نیاز به ویرایش اطلاعات سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن دارند؛ و یا با سوالاتی نظیر مبلغ وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ چقدر است؟ روش ثبت نام قطعی وام مستاجران در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟ شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ودیعه مستاجران چیست؟ چگونه می‌توان از طریق سایت اصلی ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران به عدم دریافت وام ودیعه مسکن اعتراض کرد؟ نحوه پیگیری وام ودیعه مسکن چگونه است و … که در این نوشتار به پاسخ این موارد خواهیم پرداخت.

با همه گیری جهانی ویروس کرونا سبک زندگی در تمام دنیا دستخوش تغییرات زیادی شد. این بیماری آسیب و صدمات زیادی را بر بدنه فرهنگی، اجتماعی، روانی و جسمانی و … دنیا وارد کرد. اولین و پررنگ‌ترین اثرات کرونا ضربه مهلک این اپیدمی به شرایط اقتصادی دنیا بود خیل عظیمی از کسب و کار‌های مختلف دچار ورشکستگی رکود و یا سوددهی کمتر شدند این شکست و رکود اقتصادی شرایط سختی را برای سرپرستان خانوار ایجاد کرده است یکی از مشکلات عمده شرایط مسکن مستاجرین است در همین راستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در حمایت از مستاجرین اقدام به پرداخت وام‌های حمایتی می‌کند که در ادامه میتوانید شرایط کلی دریافت آن را مطالعه و در صورت نیاز اقدام به ثبت نام کنید.
طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی حدود ۶.۶ میلیون نفر خانوار اجاره‌نشین در کشور داریم که همه آن‌ها مشکل ندارند و حدود ۲.۲ میلیون خانوار نیازمند کمک‌های دولت برای وام اجاره مسکن هستند.

 

 

سایت ثبت نام وام مسکن مستاجران www.tem.mrud.ir


ثبت نام وام مسکن مستاجران تنها به صورت مجازی و از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن به آدرس tem.mrud.ir انجام می‌شود. متقاضیان ثبت نام وام ودیعه مستاجران می‌توانند با مراجعه به سایت و آپلود مدارک خود در صورت احراز هویت در صف دریافت این تسهبلات به عنوان کمک هزینه قرار بگیرند تا بتوانند در صورت در یافت درصدی از مبلغ ودیعه مسکن خود را پوشش دهند.
تمامی مراحل ثبت نام وام مستاجران و احراز هویت دریافت کنندگان وام دیعه مسکن و ارجاع آن‌ها به بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات توسط وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

 

 

 

بیشتر بخوانید : پیگیری ثبت نام وام مسکن 

مدارک لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰


درخواست کنندگان وام برای دریافت وام مستاجران باید اجاره نامه رسمی و یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستقلات با کد رهگیری را ارایه دهند. در مرحله بعدی باید مشخص شود که مالک از سال ۱۳۸۴ دارای ملک مسکونی و یا زمین نبوده است. درخواست کننده وام ودیعه مسکن مستاجران باید در وضعیت تاهل و یا سرپرستی خانوار باشد. در کنار این باید فرم “ج” ایشان سبز باشد. از دیگر شرایط دریافت وام ودیعه مسکن این است که متقاضی پنج سال یا بیشتر در آن شهر سکونت داشته باشد. متراژ خانه فرد متقاضی وام در شهر تهران باید کمتر از ۷۵ متر مربع و در سایر شهر‌های کشور این متراژ باید کمتر از ۹۰ متر مربع باشد.

برای ضمانت پرداخت اقساط وام مستاجران هم داشتن یکی از مدارک گواهی کسر از حقوق از محل کار یا گواهی مستمری از نهاد‌های حمایتی سهام عدالت است. البته در صورت نداشتن این مدارک متقاضیان برای وام‌های ۱۵ میلیونی می‌توانند چک یا سفته بگذارند و برای وام‌های سنگین‌تر با ارایه یک ضامن معتبر می‌توانند به راحتی وام مذکور را از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات دریافت کنند.
طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی ۱۵ بانک و ۲ موسسه اعتباری عاملان پرداخت این تسهیلات وام ودیعه مسکن خواهند بود. کسانی که پالایش آن‌ها مثبت باشد و توسط وزارت راه و شهر سازی احراز صلاحیت شده باشند پیامکی دریافت می کنند و بانک و شعبه عامل دریافت وام خود را می‌شناسند و باید با ارایه مدارک مذکور خود را به شعبه معرفی شده معرفی کنند و وارد روند دریافت وام شوند. چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامن خود (در صورت نیاز به ضامن) اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.
افرادی که نتیجه پالایش آن‌ها منفی شده می‌توانند اعتراض خود به عدم دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران را از طریق سامانه ثبت نام وام مستاجران www.tem.mrud.ir ثبت کنند و منتظر نتیجه آن باشند، اما با توجه به اعلام مسولان وزارت راه و شهرسازی هنوز ساز و کار مشخضی برای بررسی اعتراض‌ها تعبیه و طراحی نشده است.
همچنین از بانک‌ها خواسته شده برای سایر متقاضیان وام ودیعه مسکن که به دلیل محدودیت منابع، شامل تسهیلات نشدند، از منابع خود و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که معادل ۱۸ درصد وام پرداخت کنند که خب برای کسی صرف ندارد با این سود بالا، وام ودیعه بگیرد و بانک‌ها هم در عمل نشان داده‌اند مقررات خاص خودشان را دارند.
نکته حایز اهمیت این است که تنها مرجع اعلام مدارک و ضمانت‌های لازم تنها و تنها وزارت راه و شهر سازی خواهد بود و بانک‌های عامل حق درخواست ضمانت و یا مدارک بیشتر از آن چه که اعلام شده را نخواهند داشت.

 

 

شرایط جدید وام مسکن مستاجران ۱۴۰۰


با اعلام وزارت راه و شهرسازی شرایط جدید وام مسکن مستاجران ۱۴۰۰ از نظر مدارک و شرایط دریافت تغییری نکرده است، اما از نظر مبلغ وام رشد بین ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان به فراخور شهر محل زندگی متقاضی داشته است که مستاجران بتوانند با افزایش قیمت‌های حاصل از بازار مسکن کنار بیایند.
با افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن سایر شهرها، عملا پرداخت این وام با سفته امکان‌پذیر نیست. وام ۱۵ میلیون تومانی ودیعه سایر شهر‌ها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا با سفته پرداخت می‌شد، اما مستأجران برای دریافت این وام که به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته حتما باید ضامن به بانک عامل معرفی کنند.
«طبق اعلام و تصویب ستاد ملی کرونا: مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.» ..
نکته منفی این طرح این است که دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن از فهرست طرح ملی مسکن خط می‌خورند! وزارت راه و شهرسازی گفته و توضیح داده که تمامی متقاضیان از زمان اعلام مصوبه پرداخت تسهیلات وام مسکن مستاجران ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی که کد رهگیری دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
به این ترتیب، دریافت تسهیلات وام مسکن مستاجران باعث قرمز شدن فرم جیم افراد متقاضی در اقدام ملی مسکن می‌شود.

 

 

 

مبلغ و اقساط وام ودیعه مسکن

مبلغ دریافتی وام مسکن مستاجران به تناسب جمعیت شهر محل زندگی درخواست‌کننده متفاوت خواهد بود که شرایط آن به صورت زیر است:
** در مناطق شهری تهران ۷۰ میلیون تومان؛
(شهر‌های کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، قم، مشهد و همدان) -شهر‌های بالای یک میلیون نفر۴۰ میلیون تومان؛
** و در سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است.
در سال گذشته دو روش برای بازپرداخت وام مسکن مستاجران وجود داشته در روش اول مستاجر با نرخ سود ۱۳ درصد فقط سود ودیعه مسکن را پرداخت می‌کرد و در انتهای قرارداد کل مبلغ دریافتی به عنوان ودیعه را به صورت یکجا به بانک عامل باز پرداخت می‌کرد.
در روش دوم دریافت کننده وام مانند سایر تسهیلات بانکی در یک دوره ۳۶ ماهه و دیه و سود حاصل از آن را به بانک عامل پرداخت می‌کرد و در انتها مبلغ ودیعه برای خود مستأجر باقی می‌ماند.
شرایط دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران در سال ۱۴۰۰ سامانه ثبت نام وام مستاجران اقدام به حذف روش دوم کرده است یعنی تنها مستاجران می‌توانند با دریافت ودیعه و پرداخت سود آن به صورت ماهانه کل مبلغ وام را در انتها به صورت کامل بازپرداخت کنند.
گفتنی است، سایر موارد و نکات درخصوص دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، متعاقباً در سامانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

 

اقساط تسهیلات وام ودیعه مسکن:

 

مبلغ اقساط وام مستاجران

 

وام ۱۰ میلیون تومانی

۸۰ هزار تومان

وام ۲۰ میلیون تومانی

 ۱۷۰ هزار تومان

وام ۳۰ میلیون تومانی

۲۵۰ هزار تومان

وام ۴۰ میلیون تومانی

۳۳۰ هزار تومان

وام ۵۰ میلیون تومانی

۴۰۰ هزار تومان

وام ۶۰ میلیون تومانی

۵۰۰ هزار تومان

 

بدیهی است که مبالغ فوق برای حالتی محاسبه شده که در پایان قرارداد مبلغ اصل تسهیلات به بانک بازگردانده شود.

 

سوالات متداول

۱- نحوه ورود به سایت اصلی ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟
برای ورود به سامانه ثبت نام ودیعه مسکن باید در قسمت نوار آدرس مرورگر خود www.tem.mrud.ir را بزنید و وارد این سایت شوید.

۲- برای ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران چه مدارک و وثایقی لازم است؟
برای ثبت نام وام مستاجران نیاز به اجاره نامه رسمی به همراه کد رهگیری است. شخص وام گیرنده نیز باید دارای شرایطی باشد که می‌توانید جزییات آن را در مقاله مطالعه نمایید.

۳- مبلغ و اقساط وام ودیعه مسکن مستاجران چقدر است؟
وام ۱۰ میلیون تومانی ۸۰ هزار تومان وام ۲۰ میلیون تومانی ۱۷۰ هزار تومان وام ۳۰ میلیون تومانی ۲۵۰ هزار تومان وام ۴۰ میلیون تومانی ۳۳۰ هزار تومان وام ۵۰ میلیون تومانی ۴۰۰ هزار تومان وام ۶۰ میلیون تومانی ۵۰۰ هزار تومان وام ۷۰ میلیون تومانی ۶۰۰ هزار تومان

در شرایط حال حاضر کشور وام مذکور در شهر‌های مختلف قدرت متفاوتی را در پوشش دادن ودیعه مسکن دارد که این درصد متناسب با جمعیت شهر و البته نرخ اجاره در آن شهر متغیر است.
اما در هر صورت با پذیرش نقاط قوت و البته ضعف‌های آن می‌توان آن را به عنوان یک حرکت مثیت پیشرو در شرایط سخت حاصل از کرونا دانست که اندکی بار و فشار را از دوش سرپرست‌های خانوار و البته اعضای خانواده بردارد تا مردم با فراغ بال و آرامش بیشتری بتوانند شرایط سخت کرونا را پشت سر بگذارند
با این حال باید منتظر ماند و دید این طرح حمایتی از سوی دولت و در راس آن وزارت راه و شهرسازی با چه حدی از اقبال عمومی و اعتماد مردم برخوردار خواهد بود و البته در کنار آن دولت تا چه اندازه در اجرایی کردن درست و به موقع آن موفق و سربلند خواهد بود.