حسین طلوعیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: پارسال ۱۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۱۴ طرح تولیدی استان پرداخت شد که ۱۵۲ درصد بیشتر از سال ماقبل بود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: پارسال ۱۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۱۴ طرح تولیدی استان پرداخت شد که ۱۵۲ درصد بیشتر از سال ماقبل بود.
حسین طلوعیان روز یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰ در یک نشست خبری بیان کرد: رونق تولید جزو اولویت‌های سازمان بوده و در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، حمایت لازم از تولید کنندگان انجام می‌شود.
وی رونق ۴۰ واحد تولیدی راکد، افزایش هفت درصدی ایجاد فرصت شغلی بخش صنعت نسبت به تعهد ۹ هزار ۳۰۰ نفر در سال ۹۸ و تحقق ۹۲ درصد معادل ۱۱۴ میلیون دلار صادرات کالا به وزن ۲۶۶ هزار تن به ۳۱ کشور را از جمله اقدامات سال گذشته این سازمان برشمرد.
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گلستان از سال ۹۵ فعال شد.
گلستان بیش از هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد که ۹۷ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل میدهد.
استان گلستان ۲۴ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) با مساحت ۲ هزار و ۴۱ هکتار دارد.
اقتصاد اصلی ساکنان استان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.

حمل گندم بدون مجوز غله در گلستان ممنوع است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز در این نشست گفت: حمل گندم در فصل خرید تضمینی محصول مطابق مصوبه کارگروه آرد و نان استان بدون مجوز این اداره کل ممنوع است.
سید خالق سجادی افزود: پارسال ۱۲۰ هزار تن گندم خرید تضمینی توسط تعاون روستایی استان به مقصد سیلو‌ها به مجوز غله انجام شد.
وی پیش بینی کرد که امسال حدود ۷۰۰ هزار تن گندم تولیدی استان از سوی کشاورزان به دولت فروخته شود.
اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان امسال برای خرید تضمینی کلزا و گندم به ترتیب ۴۸ و ۹۱ مرکز تدارک دیده شد.
به گفته وی تاکنون ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن کلزا و ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن گندم از سوی کشاورزان استان به دولت فروخته شد.
سازمان جهادکشاورزی گلستان تولید کلزا و گندم استان را در سال زراعی جاری به ترتیب ۷۰ و ۹۱۰ هزار تن برآورد کرده است.

 

صادرات سیب زمینی گلستان به آسیای میانه
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت: سیب زمینی تولیدی امسال استان با هماهنگی صورت گرفته میان دستگاه‌های مرتبط، از طریق ریلی به کشور‌های آسیایی به ویژه قزاقستان صادر خواهد شد.
امیر یوسفی افزود: صادرات این محصول می‌تواند مشکل ارزان فروشی سیب زمینی را در فصل برداشت رفع کرده و از خسارت به کشاورزان منطقه جلوگیری کند.
گلستان از قطب‌های مهم کشت سیب زمینی کشور به شمار می‌رود که سالانه حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های این خطه در ۲ فصل بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می‌رود و نیاز بخش زیادی از مصرف کشور از سوی کشاورزان استان تولید و تامین می‌گردد.
برداشت سیب زمینی پاییزه در گلستان با مساعد بودن شرایط جوی از اوایل خرداد آغاز شده و تا دهم تیرماه ادامه دارد.
جهاد کشاورزی گلستان پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۶۰ هزار تن سیب زمینی در مزارع استان تولید شود.
گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.
مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه در سال‌های اخیر، دسترسی به گمرک امیر آباد بهشهر در مازندران، وجود فرودگاه بینالمللی گرگان و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از دیگر ظرفیت‌های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی گلستان است.

سیب زمینی

 

ضرورت معرفی مسئول منطقه آزاد اینچه برون
رییس خانه صنعت و معدن گلستان نیز در این جلسه با قدردانی از تصویب لایحه منطقه آزاد اینچه برون در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار معرفی مسوول یا سرپرست این منطقه آزاد شد.
رمضان بهرامی افزود: نباید بیشتر از این فرصت را در بهره برداری از منطقه آزاد اینچه برون برای رونق استان از دست بدهیم.
ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.
ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.
این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد، ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
براساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند سه ماده واحده از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
رییس خانه صنعت و معدن گلستان همچنین بر رفع موانع تولید در استان تاکید کرد و گفت: اکنون ۴۶۰ واحد تولیدی استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط، عارضه یابی شده و نیازمند رفع مسایل و مشکلات آن‌ها در حوزه تولید است.
وی حذف بوروکراسی اداری و تسریع در پاسخ به استعلام از سوی دستگاه ها، نظارت بیشتر برعملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات و حمایت از تولید، همکاری بیش از گذشته شرکت برق با صاحبان واحد‌های تولیدی به ویژه در فصل تابستان و مدیریت قطعی برق را از جمله مشکلات تولید کنندگان استان برشمرد.

اینچه برون

 

همچنین در پایان این نشست خبری، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان از سه طرح تولیدی شامل تولید پوشاک، کارخانه تولید مواد ضدعفونی و آرایشی و کارخانه آق پروفیل در شهرک صنعتی آق قلا دیدن کرده و با مشکلات آن آشنا شدند.