رحمان فرمانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از دستگیری ۹۷ متجاوز به میراث فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از دستگیری ۹۷ متجاوز به میراث فرهنگی استان خبرداد. 

رحمان فرمانی عصر شنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه سال جاری بیش از ۲۷ هزار مورد بازدید از آثار تاریخی، ابنیه، اماکن فرهنگی، تپه و محوطه‌های باستانی حرایم تاریخی و پایگاه‌های مستقر در شهرستان‌های استان توسط نیرو‌های یگان حفاظت میراثفرهنگی انجام شده است.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: در این مدت ۹۷ نفر در جرائم مرتبط با میراث فرهنگی استان شناسایی و دستگیر شدند که ۷۶ نفر از آن مربوط به حفاری غیرمجاز در مناطق ثبتی و غیرثبتی سطح استان بوده است.

 

رحمان فرمانی با اشاره به اینکه با توجه به پراکندگی آثار و اماکن تاریخی در استان گلستان و لزوم حفاظت و صیانت هرچه بهتر از این مواریث، یگان حفاظت میراث فرهنگی مستمر از مکان‌های تاریخی بازدید می‌کند، گفت: این نهاد با متخلفانی که به‌صورت پایشی و گزارش مردمی شناسایی‌شده‌اند، از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کند.

 

فرمانی بیان کرد: علاوه بر این بازدید‌ها از آثار تاریخی، اماکن فرهنگی، تپه و محوطه‌های باستانی سطح استان، نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی استان ۱۰۷ مورد گشت شبانه به منظور متلاشی کردن باند‌های قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی را طی ۹ ماهه سال جاری اجرایی کردند.

 

وی تأکید کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس که باعث کاهش حضور مراجعه کنندگان و مردم به اماکن فرهنگی، موزه ها، سایت ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شده است و به منظور جلوگیری از فرصت طلبی سودجویان و حفاران غیرمجاز، بازدید‌های نظارتی از آثار تاریخی-فرهنگی سطح استان افزایش یافته و این بازدید‌ها به صورت محسوس و نامحسوس تداوم خواهد داشت.

 

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان بابیان این‌که نیرو‌های این یگان تمام توان خود را برای حراست و حفاظت از آثار تاریخی به‌عنوان پشتوانه‌های فرهنگی استان به کار می‌گیرد، تصریح کرد: حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی سراسر استان به‌صورت گشت‌های نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی در ساعت اداری و غیراداری و به ضرورت گشت‌های شبانه اجرایی می‌شود، اما قطعاً تعداد و پراکندگی آثار تاریخی شناسایی شده در سطح استان و لزوم حفظ و حراست از میراث نیاکان، نیازمند مشارکت مردمی است و بدون حضور آن‌ها این امر میسر نخواهد بود.

فرمانی اضافه کرد: از همه مردم استان درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه موردی در این خصوص مراتب را با شماره تماس ۳۲۲۴۱۵۵۷-۰۱۷ در میان بگذارند.