محمدمهدی زرگران گفت: ۱۷۶ دستگاه دیالیز فعال موجود، پاسخگوی نیاز درمانی هزار و ۱۰۰ بیمار دیالیزی استان نیست و استفاده چند شیفتی باعث در معرض فرسودگی قرارگرفتن ۳۰ درصد از این دستگاه‌ها شده است.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان، محمدمهدی زرگران گفت: برای پوشش جمعیت دیالیزی گلستان به ۹۲ دستگاه دیالیز جدید نیاز داریم.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان به کمبود تخت‌های دیالیز در گلستان اشاره کرد و گفت: تلاش برای راه‌اندازی مراکز خصوصی دیالیز با همکاری بیمه‌ها برای پوشش هزینه‌ بدون دریافت تعرفه از بیمار از سال گذشته آغاز شده و نخستین مرکز خصوصی دیالیز با ظرفیت اولیه ۲۵ تخت ما آینده در گرگان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

زرگران افزود: به جز آزادشهر، مینودشت و رامیان، ۱۴ مرکز دیالیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گلستان فعال است و موافقت اولیه برای راه‌اندازی مرکز دیالیز بیمارستان حکیم جرجانی گرگان اخذ شد.

 

وی افزود: جمعیت بیماران دیالیزی در گلستان رو به افزایش است و باید با ارائه برنامه‌های آموزشی جامعه را به سمت تغییر شیوه زندگی و نحوه درست تغذیه برای کنترل فشار خون و دیابت سوق داد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: فشار خون و دیابت ۲ عامل اصلی ابتلا به دیالیز است.

 

زرگران ادامه داد: دولت هزینه‌های درمان دیالیز را رایگان کرده اما سهم فرانشیز برای داروهای گران قیمت و کمیاب از بیماران دریافت می‌شود.