معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، در مراسم رونمایی از مستنند گـِل فشان، جوش و خروش زمین، در معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: گلستان با استان‌های همجوار شمالی یعنی گیلان و مازندارن به واسطه اقوام خاصی که دارد از پتانسیل بالایی برای جذب توریسم برخوردار است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان ، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، روز سه شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی از مستنند گـِل فشان، جوش و خروش زمین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: استان گلستان با استان‌های همجوار شمالی خود یعنی گیلان و مازندارن به واسطه اقوام خاصی که دارد از پتانسیل بالایی برای جذب توریسم برخوردار است.
وی بیان کرد: در استان گلستان اقوام ترکمن با پوشش خاص، غذا‌های خاص، پرورش اسب و شتر و نیز داشتن چندین تنوع آب و هوایی به لحاظ دسترسی به بیابان و دریا از جاذبه بالایی برخوردار است.

کریمی یادآور شد: تولید مستند گلِ فشان‌های موجود در استان گلستان با همکاری معاونت علمی بسیار خوشحال کننده است؛ چرا که برخی از گل فشان‌های موجود در این مستند برای نخستین بار به صورت علمی و مستند معرفی شده اند و تا پیش از این کسی از وجود این گل فشان‌ها خبری نداشت، امید است این مستند به معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کمک کند و گردشگران داخلی و خارجی بتوانند با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

 

 

 

کامبیز مهدیزاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این مراسم که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، درخصوص این مستند گفت: گِل فشان‌ها پدیده طبیعی هستند که گل از عمق زمین به سطح می‌آید و جوشش دارد.
وی بیان کرد: پیش از تهیه این مستند برخی از فعالان این عرصه اعتقاد داشتند که گل فشان‌های این منطقه غیر فعال شده اند، در صورتی که مستند جوش و خروش نشان داد که گل فشان‌های استان گلستان فعال هستند و فعالیت آن‌ها ادامه دارد.
مهدی زاده با اشاره به اینکه گلفشان‌ها جنبه درمانی نیز دارند، یادآور شد: نمونه این گل فشان‌ها در استان سستان و بلوچستان در شهرستان کنارک و همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.
وی با تاکید بر اهمیت زمین شناسی و ژئووریسم در توسعه کشور، اظهار داشت: هیچ برنامه مدونی در خصوص زمین گردشگری و ژئوتوریسم نداریم.
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن با اشاره به اینکه اولین گام‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برداشته شده، بیان کرد: با تکیه بر علم و فناوری و نوآوری می‌توانیم آینده ایران را بسازیم. در حال حاضر با کاهش ذخایر معدنی، دنیا به سمت استفاده از فناوری برای اکتشافات معدنی رفته است، باید به سمت فناوری و نوآوری و اکتشافات سیستماتیک معدن حرکت کنیم. این کار پیچیدگی‌های علمی و فناوری خاص خود را می‌خواهد.
مهدی زاده اظهار داشت: درحال حاضر دنیا از اکتشاف سطحی به سمت اکتشاف عمیق حرکت کرده است. متاسفانه در زمینه زمین شناسی معدن عقب افتاده ایم، عمق اکتشاف زمین شناسی در ایران پنج متر است، در ایران نقطه اکتشاف سطحی است.
وی یادآور شد: باید از باطله‌های معدنی استفاده کنیم و به سمت استحصال معادن خاکی برویم. امروزه عناصر نادر خاکی اهمیت بسیاری دارد. عناصر نادر خاکی، عناصر راهبردی و استراتژیک هستند و آینده ایران در گرو توجه به این عناصر است.
مهدی زاده یادآور شد: مستند جزایر قشم نیز از سلسه مستند‌های رخساره زمین نیز تهیه شده و اواخر تیر ماه رونمایی خواهد شد.

 

زمین شناسی در کشور مهجور مانده است

مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن و صنایع معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: زمین شناسی در کشور ما مهجور مانده است، باید زمین شناسی رکن اصلی جامعه قرار گیرد و سرلوحه برنامه همه دولت‌ها باشد.
محمدرضا اسپهبد در این مراسم افزود: در حال حاضر در کشور‌های همسایه ایران وزارت زمین شناسی فعال است، اما متاسفانه ما روز به روز از زمین شناسی در کشور فاصله می‌گیریم.
وی بیان کرد: زمین شناسی به لحاظ اهمیت باید سرلوحه برنامه همه دولت‌ها قرار گیرد، حتی باید زمین شناسی و صنعت و معدن و تجارت از هم تفکیک شود و امید است در دولت آینده تحقق پیدا کند.
مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن و صنایع معدن معاونت علمی ادامه داد: در ایران با توجه به اینکه بر اثر حوادث زمین ساختی همه پدیده‌های زمین شناسی قابل مشاهده است، اما متاسفانه ما نسبت به کشور‌های همسایه در این زمینه فاصله گرفته ایم، امروز در این مستند، پدیده‌های زمین شناسی را مشاهده کردیم که بخشی از پدیده‌های ژئو توریسم کشور ما هستند.
اسپهبد افزود: پدیده زیبای زمین شناسی گلِ فشان علاوه بر جنوب دریای کاسپین در استان گلستان، در غرب نیز در بخش آستارا قابل رویت است. همچنین در چابهار این پدیده وجود دارد. می‌توانیم با استفاده از پتانسیلی که در زمینه گل فشان در این مناطق است، ژئوتوریسم پزشکی و درمانی را در کشور توسعه دهیم.

مستند «گـِل فشان، جوش و خروش زمین» سومین قسمت از مجموعه «رخساره زمین» رونمایی شد تا ترویج گنجینه‌های پنهان زمین گردشگری ایران سرعت بگیرد.

این مستند، پس از نمایش قسمت اول و دوم مجموعه با محوریت جزیره هرمز و چشمه‌های باداب سورت در قالب سلسله مستند‌های «رخساره زمین» به معرفی چهار گِل فشان استان گلستان می‌پردازد.
گل فشان نفتلیجه (دریای صورتی) و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای شکم پاره نامیده می‌شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده اند.

گل فشان گوبک لیجه (پنج برادر) به معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد زمینگردشگری ایران قرار دارند.
مستند‌های این حوزه، با حمایت طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف فرهنگسازی و آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت‌های پنهان فناورانه زمین شناختی ایران و ایجاد ظرفیت‌های تجاری و فناورانه در حوزه جاذبه‌های خارقالعاده زمینگردشگری تهیه شده اند.