سنگدوینی گفت: دولت در هیچ بخشی از لایحه بودجه سال آینده به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به موضوعات مهمی که باید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد توجه قرار بگیرد، اما دولت برای آن‌ها بودجه و برنامه‌ای در نظر نگرفته است، گفت: کمبود انرژی در کشور به‌ویژه در این روز‌های سرد به وضوح لمس شد، اما باوجود کمبود شدید انرژی، دولت در هیچ بخشی از لایحه بودجه سال آینده به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره‌ای نکرده است و این نشان از ادامه مشکل کمبود گاز در سال آینده دارد چراکه طی یک سال نمی‌توان ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی موجود را حل کرد.

وی با بیان اینکه تولید، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی سه راه برای کاهش ناترازی گاز در کشور است، اما راحت‌ترین و با سرعت‌ترین راه از مسیر بهینه‌سازی می‌گذرد، افزود: با توجه به این مهم اعضای کمیسیون تلفیق باید در زمان بررسی لایحه به این مسئله توجه کرده و دولت نیز با همراهی با کمیسیون تلفیق این کوتاهی خود را جبران کند.

سنگدوینی به یکی از راه‌های جبران ناترازی گاز از طریق بهینه‌سازی اشاره کرد و توضیح داد: می‌توان با قرار دادن بخاری‌های استاندارد و با بازدهی بالا در اختیار مردم، ۱۲۰ میلیون مترمکعب از ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی موجود در حوزه گاز را صرفه‌جویی و جبران کرد، بنابراین اگر وزارت صمت به کمک وزارت نفت بیاید و حتی این بخاری‌ها رایگان یا قیمت پایین در اختیار مردم قرار داده شود، باز هم سود خواهیم کرد.

نماینده مردم شریف گرگان و آق قلا همچنین با اشاره به عدم ارائه برنامه در لایحه بودجه برای جمع‌آوری گاز‌های فلر، مطرح کرد: در حالی دولت برای این مهم برنامه و بودجه‌ای در نظر نگرفته است که درصورت ایجاد بستر لازم جهت سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گاز‌های فلر، طی یک الی ۲ سال سود قابل‌ملاحظه‌ای حاصل خواهد شد.

به گفته وی، بهتر است دولت مسئولیت اجتماعی مصرف‌کنندگان انرژی مانند پتروشیمی‌ها را به جمع‌آوری گاز‌های مشعل اختصاص دهد چراکه آن‌ها ظرفیت چنین کاری را دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین سهم ۱۴ و نیم درصدی وزارت نفت از بودجه را ناچیز خواند و گفت: اگر به دنبال توسعه زیرساخت‌ها در حوزه نفت و گاز هستیم باید این سهم در قانون بودجه سال آینده به حداقل ۲۰ درصد برسد، در غیر این صورت در برنامه هفتم توسعه برای این مسئله فکری خواهیم کرد.