شیوع کرونا طی هفته‌های اخیر در گلستان شدت یافته و بستری‌ها به حدود ۸۰۰ نفر رسید و از ۱۴ شهرستان استان ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته و تنها گمیشان نارنجی است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، شیوع ویروس کرونا طی هفته‌های اخیر در گلستان شدت یافته و بستری‌ها به حدود ۸۰۰ نفر رسید. از ۱۴ شهرستان استان ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته و تنها گمیشان نارنجی است.

با افزایش شمار بستری‌ها و قرمز شدن وضعیت استان و برای جلوگیری از روند صعودی، جلسه مدیریت بحران روز چهارشنبه (۲۳ تیرماه ۱۴۰۰) تشکیل و در آن محدودیت‌های جدیدی برای آخر هفته تصویب شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این جلسه که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداران شهرستان‌های استان برگزار شد، گفت: با توجه به افزایش بستری‌ها و ورود کرونای دلتا از مرز‌های شرقی استان تا زمان نشست بعدی ستاد کرونای استان، همه تفرجگاه ها، پارک‌ها و بوستان‌ها مسدود و تالار‌های عزا و عروسی و نماز‌های جمعه و جماعات تعطیل است.

احسان مکتبی افزود: محدودیت‌های ترافیکی هم برای ایاب و ذهاب افراد غیربومی در استان در نظر گرفته شده و جهت پیشگیری، فرمانداران سراسر استان با کمک نیروی انتظامی ملزم به اجرای آن هستند.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به عید بزرگ قربان که از اعیاد مهم در استان گلستان به شمار می‌آید از مردم درخواست می‌کنیم روز‌های آتی در خانه بمانند تا بتوانیم این عید سعید را با محدودیت کمتری در استان جشن بگیریم.

ممنوعیت تردد در تفرجگاه‌ها
به دنبال تصویب محدودیت تردد در تفرجگاه‌های گلستان، رئیس پلیس راهور استان هم گفت: براساس مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا این ممنوعیت از چهارشنبه (۲۳ تیرماه) به مدت ۴۸ ساعت اجرا می‌شود.
سرهنگ عباس مهاجر بسطامی اضافه کرد: طرح ممنوعیت تردد شبانه هم همچنان از ساعت ۲۲ لغایت سه بامداد برقرار است.

با توجه به روند صعودی کرونا در گلستان و در پیش بودن عید قربان، نگرانی‌ها از بدتر شدن شرایط افزایش یافته است.

فرماندار گرگان هم گفت: با توجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در شهرستان، در پایان این هفته، روز‌های پنج شنبه و جمعه، مسیر سواره النگدره و ناهارخوران مسدود و توسط پلیس راهور و نیروی انتظامی به شدت کنترل خواهد شد.

محمد حمیدی افزود: همچنین برای جلوگیری از شیوع کرونا و عدم حضور شهروندان در تفرجگاه ناهارخوران، ماموران سد معبر شهرداری به شهروندانی که در حاشیه این مسیر اتراق کرده باشند تذکر خواهند داد و از هرگونه اتراق و نشستن در حاشیه بلوار ناهارخوران جلوگیری خواهد شد.
وی از سه برابر شدن تعداد بستری‌ها در شهرستان خبرداد و بیان کرد: برگزاری هرگونه تجمع، مراسم ترحیم و عروسی هم ممنوع بوده و تردد شبانه هم توسط پلیس راهور به شدت کنترل می‌شود.

ورود پلاک‌های غیربومی ممنوع
حمیدی اضافه کرد: ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک‌های بومی از شهر‌های قرمز مطلقاً ممنوع است.

وی از همه شهروندان خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از هرگونه تجمع خودداری کنند.
اما با وجود تصویب محدودیت تردد در تفرجگاه ها، روز جمعه شاهد عبور و مرور ماشین‌ها و گردشگران در ناهارخوران و النگدره بودیم و علاوه بر آن بازار هفتگی گرگان هم فعال بود. امری که سبب شد مردم نسبت به آن واکنش نشان داده و از مسئولان بخواهند بر رعایت مصوبات نظارت کنند.
در شرایطی که کرونا در گلستان جولان می‌دهد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرده ممکن است در چند روز آینده با چالش تخت بیمارستانی روبرو شویم، مردم باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدیت بیشتری داشته باشند.
هرگونه ساده انگاری سبب خواهد شد که وضعیت قرمز استان بحرانی‌تر شده و بیماران با کمبود اکسیژن و تجهیزات روبرو شوند.

به گفته عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سویه دلتا سرعت انتشار بالا و دوره کمون کوتاه تری دارد و با توجه به اوج گیری و پیک پنجم باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت گیری بیشتری شود.

با تصویب پروتکل‌های جدید و ممنوعیت تردد، مردم قانون مدار جامعه خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند، اما زمانی که آن‌ها شاهد نقض محدودیت‌ها هستند و واکنشی را از سمت مسئولان دریافت نمی‌کنند نسبت به رعایت پروتکل‌ها دلسرد می‌شوند.

در شرایطی که کشور ۱۷ ماه با ویروس کرونا و سویه‌های مختلف آن دست و پنجه نرم می‌کند نظارت دقیق‌تر مسئولان بر رعایت پروتکل ها، برای بهبود شرایط خواسته مردم است.