معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از افزایش سهمیه کود فسفات کشاورزان به شرط ثابت شدن نیاز اراضی به فسفات بیشتر در آزمایش خاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، عباسی گفت: سهمیه کود فسفات در اراضی آبی هر هکتار صد کیلوگرم و در اراضی دیم هر هکتار ۷۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

او افزود: کشاورزانی که آزمایش خاک انجام داده اند و مشخص شده اراضی آن‌ها به کود فسفات بیشتری احتیاج دارد سهمیه آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته عباسی ۷۰ درصد هزینه آزمایش خاک از سوی دولت پرداخت می‌شود و کشاورز تنها۳۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند.

او گفت: خاک ۸۰ درصد از اراضی کشاورزی گلستان به دلیل کشت‌های متمادی دچار فقر ماده معدنی فسفر شده است و بر اثر مصرف نکردن کود این ماده به خاک بازنگشته است.

او افزود: از کشاورزان تقاضا می‌کنیم حتما نسبت به استفاده از این کود همزمان با کشت برای تقویت ریشه و ساختمان گیاه استفاده کنند.

او افزود: مهر و آبان با کمبود کود فسفات مواجه بودیم، اما حالا انبار‌های ما از این کود تکمیل شده است و کشاورزان می‌توانند سهمیه خود را دریافت کنند.

عباسی ادامه داد: حدود ۱۸۰ هزار هکتار معادل ۶۰ درصد اراضی در نظر گرفته شده برای کشت گندم به زیر کشت رفته است و با توجه به شرایط آب و هوایی از کشاورزان می‌خواهیم تا پایان آذر کشت خود را تکمیل کنند.

محصولات زراعی مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، حبوبات، سبزی، صیفی جات و علوفه پاییزی از محصولات کشت پاییزه در استان هستند.

گندم، جو و کلزا از مهمترین محصولات کشت پاییزی در گلستان محسوب می‌شوند.

استان گلستان در تولید ۱۵ محصول جایگاه ویژه‌ای در تامین سبدغذایی کشور دارد و در تولید چند محصول مهم از جمله گندم و کلزا رتبه اول تا سوم در کشور را داراست.

پیش بینی می‌شود امسال در حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان محصولات پاییزه کشت شود.