در مراسمی با حضور مجید علی‌نازی عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در سالن شهید باهنر استانداری گلستان، نورالله عباسی به سمت سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان معرفی شد.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان از گرگان، در مراسمی با حضور مجید علی‌نازی عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در سالن شهید باهنر استانداری گلستان، نورالله عباسی به سمت سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان معرفی شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در مراسم تودیع و معارفه مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال آشور و اختصاص بودجه ویژه برای اجرای این طرح، نشانه توجه ویژه دولت سیزدهم به گلستان است.

مجید علی نازی گفت: با دستور رییس جمهور برای احیای خلیج گرگان، امکانات سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرای این طرح بسیج شد و مجوز‌های مورد نیاز در زمانی اندک صادر گردید.

وی با قدردانی از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان و قرارگاه خاتم الانبیا برای شتاب بخشیدن به احیای خلیج گرگان اظهار امیدواری کرد که امکانات مورد نیاز برای احیای این پهنه آبی فراهم شود.

 

گفتنی است خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سالهاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بینالمللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال‌های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

استقبال از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توجه سازمان به سرمایه گذاری و توسعه صنعت دریانوردی گفت: این سازمان از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استفاده می‌کند و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

علی نازی با اشاره به این که استان گلستان بستر توسعه صنعت گردشگری دریایی را دارد، گفت: بندر امیرآباد بهشهر به عنوان بندر معین گلستان برای توسعه صنعت گردشگری دریایی معرفی شد.

وی تاکید کرد: گلستان شاهراه عبور گردشگران داخلی و خارجی است که با سرمایه گذاری در گردشگری دریایی و استفاده از ۱۳۱ کیلومتر نوار ساحلی خزری میتوان برای ساکنان استان شغل و درآمد ایجاد کرد.

علی نازی، آشوراده بزرگترین جزیره ایرانی دریای خزر را از جمله ظرفیت‌های طبیعی گلستان برشمرد و گفت: باید برای بهره برداری از این ظرفیت‌ها کمیته تخصصی راه اندازی کرد.

احیای خلیج گرگان، اولولیت مهم گلستان
سیدمحمدرضا سیدالنگی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: با توجه به حساسیت خلیج گرگان، احیای این پهنه آبی جزو اولویت‌های مهم استان و دستگاه‌های مرتبط به ویژه مدیریت بنادر و دریانوردی قرار دارد.

سیدمحمدرضا سیدالنگی افزود: قرارداد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات سفر دولت با قرارگاه خاتمالانبیا بسته شده و لایروبی کانال آشور دردست اجرا است.

وی خواستار شتاب بیشتر دستگاه‌های مرتبط در اتمام لایروبی کانال آشور شد.

سیدالنگی تاکید کرد: دغدغه استان گلستان عملیاتی شدن هرچه سریعتر ۱۵ بند ستاد ملی تالاب‌ها در خصوص احیای خلیج گرگان است.

سید النگی همچنین به سند آمایش گلستان در حوزه‌های “هابلجستیک” و کریدور شمال – جنوب و ایجاد بندر چوب در گمیشان اشاره کرد و گفت: توسعه سرمایهگذاری دریایی بسیار ضروری بوده و راهاندازی بندر چوب دارای قابلیت اجرا است.

در این مراسم از خدمات الله یار اسعدی تقدیر و نورالله عباسی به عنوان سرپرست مدیریت بنادر و دریانوردی گلستان معرفی شد.