قطعی‌های آب در گرگان اواخر خرداد و تیرماه امسال به اوج خود رسید و در برخی مناطق، شهروندان کمتر از ۳ تا ۴ ساعت آب دارند و در عین حال مسئولان هم تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند.
به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، قطعی‌های آب در گرگان اواخر خرداد و تیرماه امسال به اوج خود رسید و در برخی مناطق، شهروندان کمتر از ۳ تا ۴ ساعت آب دارند و در عین حال مسئولان هم تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند.
تقریبا از اردیبهشت ماه امسال قطعی‌های گاه و بیگاه آب در برخی شهر‌ها از جمله گرگان آغاز شد. افت فشار و قطع شبانه آب از اردیبهشت ماه در دستور کار قرار گرفت، اما با تشدید خشکسالی و روشن شدن چاه‌های آب کشاورزی، دبی چاه‌های آب شرب به شدت کاهش پیدا کرد.
از طرفی گرمای بی سابقه هوا در استان و ثبت رکورد ۵۰.۱ درجه سانتی گراد هم میزان مصرف را افزایش داد، اما قطعی‌های برق، مشکلات کم آبی را در گرگان تشدید کرد. همه منابع آبی گرگان از چاه‌ها تأمین می‌شود و قطعی برق، فیدر‌ها را از کار میانداخت و دیگر همان اندک آب هم به مردم نمیرسید.
حالا که چند روزی است خاموشی در استان نداریم، وضع کمی بهتر شده، اما هنوز بسیاری از مناطق گرگان با قطعی‌های چند ساعته آب مواجه هستند.
برای رطرف کردن مشکل آب شرب گرگان در تابستان گرم امسال، اقدامات اضطراری در دستور کار قرار  گرفته و چند حلقه چاه به شبکه آبرسانی گرگان اضافه می‌شود.

سیدمحسن حسینی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در این باره گفت: طرحی تحت عنوان آبرسانی به گرگان داریم که از سنوات قبل شروع شده و افق آن ۱۴۱۰ است که ارکانش بر حفر تعدادی چاه، خطوط جمع آوری، احداث ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره است. اصل موضوع بر حفر چاه‌های متعدد است که تا الان ۶۶ حلقه چاه حفر و تجهیز شده است.
وی گفت: در مجموع ۴ سال گذشته کل اعتباری که برای طرح آبرسانی گرگان اختصاص پیدا کرده بود ۲۶ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۰ اعتبار این طرح افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یادآور شد: سال گذشته در نشست با نمایندگان استان اعلام کرده بودیم که طرح‌های آبرسانی در دست اقدام شرکت آب منطق‌های اعتبارات مناسبی ندارد. به رغم اینکه مبلغ زیادی هم به پیمانکاران مختلف بدهکاریم و قرارداد‌های مختلفی هم بدون پول بسته ایم، ولی برای انجام کار نیازمند اعتبار هستیم. تا اینکه امسال ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به گرگان ابلاغ کردند.

وی بیان داشت: با تخصیص این اعتبار قولی که مجموعه آب منطق‌های به مردم میدهد این است که تلاش‌ها هم چندین برابر می‌شود و تلاشهایمان را مضاعف خواهیم کرد.
حسینی گفت: دو حلقه چاه آب در والش آباد و فاضل آباد برای آبرسانی به گرگان حفر و تجهیز شده است. چاه (والش آباد) قریب به ۴۵ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد منتهی، چون مستقیم به شبکه وصل میشود بالغ بر ۳۴  تا ۳۵ لیتر بر ثانیه بعد از اتصال به شبکه آبدهی خواهد داشت. چاه دیگر در فاضل آباد در حالت آزاد ۲۰ لیتر آبدهی دارد؛ که در حال حاضر به دلیل اتصال مستقیم به شبکه ۱۰ لیتر آبدهی دارد، ولی مخزنی در فاضل آباد همزمان در حال ایجاد است که امیدواریم تا اواسط مرداد به نتیجه برسد. با ایجاد این مخزن، آبدهی چاه فاضل آباد به ۲۰ لیتر می‌رسد.
وی ادامه داد: هم چنین ۲ حلقه چاه  دیگر هم در حال تجهیز است و تا ۱۵ مرداد وارد مدار می‌شود. مجموعا از کار‌هایی که امروز انجام می‌دهیم و مجموع کار‌های در دست انجام داریم بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به تأمین آب شرب شهر گرگان اضافه میکند تا بخشی از مشکلات رفع شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: در یک ماه اخیر اقدامات اضطراری هم انجام شده و شناسایی چاه‌های آب شرب در داخل شهر و چاه کشاورزی برای اتصال به شبکه آبرسانی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: حدود ۷۰ حلقه چاه شناسایی و بررسی شده است که برخی کیفیت خوب و برخی هم دبی خوبی نداشت. تا چند روز پیش ۱۵۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت اتصال به شبکه بود و کمیته مشترک در این زمینه تشکیل شده است تا روزانه این ظرفیت‌ها را پیگیری کند.