رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری گرگان از احیای زمین‌های بلا استفاده برای افزایش سرانه فضای سبز این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، شهر گرگان علی رغم همجواری با جنگل‌های هیرکانی ناهارخوران و النگدره و بهره گیری از فضای سبز طبیعی باز هم با استاندارد‌های فضای سبز شهری فاصله دارد.

قدس ولی گفت: سرانه فضای سبز هر شهروند گرگانی با توجه به جمعیت و عرصه‌های سبز موجود در شهر برابر با ۷.۴۹ مترمربع است.

او افزود: عددی که به عنوان سرانه کشوری در بحث فضای سبز در نظر گرفته شده است ۱۲ تا ۱۵ مترمربع برای هر فرد است و هر شهر باید با توجه به میزان داشته‌های خود عدد مورد را به دست بیاورد.

قدس، ولی ادامه داد: به دنبال ساماندهی فضای سبز شهری گرگان از طریق سیستم (GIS) هستیم و پس از اتمام تحقیقات با قطعیت خواهیم گفت که میزان سرانه مورد نیاز برای شهروند گرگانی چقدر است.

سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به مجموعه‌ای از سخت افزار، نرم افزار، داده‌های جغرافیایی و منابع انسانی گفته می‌شود که به منظور جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به کارگیری کلیه اطلاعات جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قدس ولی ادامه داد: با توجه به رشد و توسعه شهر گرگان به عنوان یک شهر با تمرکز جمعیتی بالا و نبود امکان دست‌یابی و تملک زمین‌هایی که قابلیت ایجاد فضای سبزبرای افزایش سرانه را دارند این سازمان به رویکرد‌های جایگزین برای افزایش سرانه فضای سبز روی آورده است.

او افزود: شناسایی و احیای زمین‌های بدون استفاده و بلاصاحب در محلات مختلف شهر، استفاده از ظرفیت‌های موجود در طرح تفصیلی شهر بویژه تاکید بر اجرایی کردن تعهدات اجرای فضای سبز مندرج در پروانه‌های ساختمانی که نقش بسزایی در تامین سرانه فضای سبز مسکونی داشته است، پیگیری اخذ سند برای تمام پارک‌ها و کاربری فضای سبز شهری که امکان تغییر کاربری را غیر ممکن می‌سازد، از جمله این اقدامات است.

قدس ولی گفت: پیگیری احیای اراضی حاشیه رودخانه‌ها که در طرح تفصیلی شهر به عنوان فضای سبز شهری شناخته شده اند از دیگر اقداماتی است که برای توسعه فضای سبز شهر گرگان در نظر داریم.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری گرگان با اشاره به سرانه پارک‌های گرگان هم گفت: در آخرین محاسبات سرانه پارک برای هر شهروند گرگانی حدود ۱ مترمربع بوده که استاندارد آن ۲ مترمربع است.

قدس ولی گفت: تعداد پارک‌های جیبی شهر گرگان هم ۱۲ عدد است و در حال پیگیری پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی برای آسیب شناسی، امکان سنجی و بازخورد آن‌ها برای کاهش یا افزایش تعداد آن‌ها هستیم.