دستگاه جدید آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی مستقر است اما ضرب المثل طبل زیر گلیم زدن را در ذهن تداعی می کند یادآور پنهان داشتن موضوعی که همه می دانند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ خبری نویدبخش برای بیماران قلبی استان گلستان منتشر شد و آن استقرار دستگاه جدید و پیشرفته آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) کردکوی بود که عنوان شد تا سه ماه آینده راه اندازی می‌شود. در همین حال جلال ایری نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی پنج شنبه شب ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ به بیمارستان کردکوی رفت و پیگیر راه اندازی دستگاه آنژیوگرافی این بیمارستان شد.

 

 فرستادن بيماران به مراکز ديگر تا تعمير آنژيوگرافي اسقاطي

ششم فروردین ۱۴۰۰ دکتر عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درخصوص بحث‌های مطرح شده درباره وقفه در انجام خدمات آنژیوگرافی به بیماران قلبی (در این مرکز روزانه ۶۰ مورد آنژیوگرافی انجام می‌شد)، ضمن اشاره به خرابی دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان قلب شهرستان کردکوی در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹، گفته بود: مرکز قلب شهید عباسی بیمارستان صیاد شیرازی گرگان تمام بیماران این مرکز را پوشش داده و بیماری پشت خط نمانده است و اینکه دستگاه جدید آنژیوگرافی کردکوی در گمرک آماده ترخیص است و نماینده شرکت آنژیوگرافی مستقر در کردکوی اقدامات لازم برای تعمیرات دستگاه را تا روز شنبه ۷ فروردین ماه انجام خواهد داد و خیلی صحبت‌های دیگر…

دکتر فاضل بدون هیچ اشاره‌ای به پشت پرده سردرآوردن دستگاه آنژیوگرافی قبلي کردکوی در شهر گنبد و نصب و راه اندازی آنژیوگرافی گنبد که براساس شنیده‌ها قرار بود در زودتر از اين در کردکوی راه اندازی شود، گفته بود خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس، هم اکنون ۳ مرکز تخصصی قلب در بخش دولتی و یک مرکز در بخش خصوصی به بیماران قلبی استان خدمات تخصصی ارائه می‌کنند.
اشاره می شود که از چند سال قبل یعنی پس از اِتمام عمر مفید دستگاه فعلی، درخواست تامین و تحویل دستگاه آنژیوگرافی جدید به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ارسال و خوشبختانه دستگاه آنژیوگرافی به نام مرکز فوق تخصصی قلب کردکوی با ارز دولتی تهیه و حدود یک سال قبل به استان گلستان ارسال شده است.
متاسفانه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به دلایلی که خودشان توجیه دارند دستگاهی که به نام بیمارستان کردکوی ثبت و ارسال شده بود را به شهر دیگر ارسال کرده اند.

دکتر فاضل در ادامه خاطرنشان کرده بود نماینده شرکت آنژیوگرافی مستقر در کردکوی همه اقدامات لازم برای تعمیرات دستگاه را تا روز شنبه ۷ فروردینماه ۱۴۰۰ انجام خواهد داد، اما بايد اشاره کرد چه تضميني وجود دارد براي بيماران حين انجام معاينات و مراحل درمان آنهم با دستگاه آنژيوگرافي مستحلک و اسقاطي و به قول ايشان تعميراتي، خطري نداشته باشد پس در عين حال مي توان از منظر کارشناسي گفت این وعده هم شدني نبود.

بعدا مشخص شد با پیگیری های قضایی دادگستری استان گلستان دستگاه آنژیوگرافی جدید قلب بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی بالاخره ترخیص و روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ به این بیمارستان رسید . هادی عزیززاده دادستان کردکوی گفته بود: دستگاه آنژيوگرافي جدید قلب بیمارستان این شهر که از پیش از عید ۱۴۰۰ در گمرک مانده بود و ترخیص نمی‌شد با پیگیری دادگستری استان بالاخره ترخیص و به این بیمارستان رسید.
وی همچنین گفته بود دستگاه فعلی آنژیوگرافی بیمارستان امیرالمومنین کردکوی پس از تعمیر برای درمان بیماران استفاده می‌شد، اما با نصب و راه اندازی دستگاه جدید دغدغه کادر درمان و بیماران قلبی رفع می‌شود.اما باید توجه داشت که دستگاه آنژیوگرافی فعلي بیمارستان کردکوی در سال ۸۳ در این مرکز درمانی نصب شد و می‌بایست ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۹۳ از رده خارج و اسقاط می‌شد. حالا ۱۶ سال از عمر آن و حدودا چیزی بیش از شش سال از تاریخ اسقاط آن می‌گذرد و این دستگاه فرسوده همچنان در حال خدمات دهی به بیماران داخل و خارج استان است.

 

لزوم راه اندازی هرچه سریعتر
بیمارستان کردکوی دارای ۱۴۰ تخت فعال می‌باشد که تعداد ۱۵ تخت ICU ‏، ۲۵ تخت CCU و ۸ تخت Post CCU و ۱۶ تخت پست آنژیو و ۸ تخت اطاق عمل را شامل می‌شود.

در این بیمارستان به طور متوسط ماهیانه ۴۰۰ مورد آنژیوگرافی ۱۸۰ مورد آنژیوپلاستی و ۳۵ مورد جراحی قلب انجام می‌شود.

کاربرد آنژیوگرافی شناسایی عروق آسیب دیده و عروق گرفته یا تنگ شده است. این کار در نواحی مختلفی صورت می‌گیرد که رایجترین و مهمترین آن‌ها عروق قلبی است.

گفتنی است ابعاد این دستگاه مطابق با دستگاه قبلی بوده، ولی از لحاظ تکنولوژی و نرم افزاری بسیار پیشرفته بوده و از برند‌های معتبر دنیا می‌باشد.

با فعال شدن این دستگاه، بیمار در کوتاه‌ترین زمان بعد از ورود به اورژانس بیمارستان به اتاق عمل آنژیوگرافی منتقل شده و با انجام کار‌های تخصصی در سریع‌ترین زمان ممکن رگ مسدود شده باز می‌شود.