دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: فرآیند بارگیری کالا از خط عریض ریلی اینچه‌برون گنبدکاووس با صادرات سیمان به ترکمنستان از روز دوشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۰ آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: فرآیند بارگیری کالا از خط عریض ریلی اینچه‌برون گنبدکاووس با صادرات سیمان به ترکمنستان از روز دوشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۰ آغاز شد.

هوشنگ فندرسکی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی و حذف هزینه‌های تعویض بوژی، موجب توسعه سرمایه گذاری در گلستان می‌شود.

نخستین قطار باری این خط عریض هفته جاری به صورت آزمایشی از ترکمنستان وارد ایستگاه اینچه برون شد.

محسن اعتماد مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گلستان اجرای این طرح را سرآغاز تسریع و تسهیل مبادلات حوزه ریلی با کشور‌های CIS و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی استان دانست و گفت:در روز‌های آینده تبادل کالا از طریق این خط عریض ادامه خواهد داشت.

طول اتصال خط عریض ایران به ترکمنستان در مجموع حدود هشت کیلومتر است که دو کشور برای ساخت آن چهار میلیون دلار هزینه کردند.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب می‌تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی ایران با کشور‌های مشترک المنافع را انجام دهد.

منطقه مرزی اینچه برون با بهره مندی از زیرساخت‌های ریلی، گمرکی و پایان‌های در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس واقع است.

خط آهن ایران (اینچه برون) – ترکمنستان – قزاقستان سال ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شد و از میانه اسفند ماه پارسال نیز با حل مشکل تردد واگن‌های تجاری ایران بر روی ریل عریض ترکمنستان، خط آهن ایران از طریق مرز اینچه برون گلستان به شاهراه ریلی آسیای میانه متصل گردید.

اکنون خط ریلی بندرترکمن که به منطقه مرزی اینچه برون استان گلستان و ترکمنستان متصل است به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب می‌تواند نقش موثری در مبادلات ریلی کشور‌های مستقل مشترک المنافع داشته باشد.