براساس اخباری کم و بیش موثق سعید خطیب زاده آخرین سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت حسن روحانی در حال انجام کارهای اداری و استعلام ها برای کسب کلید ساختمان سفارت کشورمان در زاگرب است.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان، دکتر سعید خطیب زاده (متولد ۱۳۵۵ در تهران) دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه اواخر وزارت  محمد جواد ظریف در دولت حسن روحانی از صبح روز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ تا ۶ تیر ۱۴۰۱ بود که با روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رییسی چند وقتی در کسوت سخنگو ادامه کار داده تا اینکه جای خود را به ناصر کنعانی داد.

 

براساس اخباری کم و بیش موثق که به دست ما رسیده سعید خطیب زاده آخرین سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت حسن روحانی در حال انجام کارهای اداری و استعلام ها برای کسب کلید ساختمان سفارت کشورمان در زاگرب است.

 

طبق یکسری قانون نانوشته در وزارت خارجه و تجربه ثابت شده سرنوشت تمام یا اکثر سخنگوهای دستگاه دیپلماسی کشورمان، هر سخنگو پس از پایان دوران فعالیت در این حوزه، بعنوان سفیر معرفی می شود.   

 

وی که متولد شهر تهران است پس از انقلاب اسلامی جوانترین سخنگوی دستگاه دیپلماسی به‌ شمار می‌آید.

 

مراسم تودیع عباس موسوی سفیر باکو و معارفه خطیب زاده توسط ظریف

 

خطیب زاده ۲۱ سال سابقه فعالیت دیپلماتیک دارد.

 

پیش از این معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده‌ است که قبل از آن در سمت‌های مختلف ازجمله به عنوان مدیر مجله انگلیسی وزارت امور خارجه، مدیر مسئول انتشارات وزارت امور خارجه، سرپرست دفتر مطالعات، مشاور معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه، دیپلمات در کانادا و آلمان مشغول فعالیت بوده است.

 

بخشی از سوابق مهم آخرین سخنگوی ظریف در زمینه دیپلماسی عمومی و اندیشکده ای بوده و وی سخنرانی های مختلفی را در مجامع بین‌المللی داشته است.

 

خطیب زاده چندین کتاب نگاشته است و آخرین کتاب او «مدل آلمانی توسعه» است که توسط انتشارات وزارت خارجه چاپ شده است.

 

کتاب دیگر او تحت عنوان «دیپلماسی اقتصادی ایران: ارزیابی همکاری اقتصادی و تجاری ایران با ژاپن، چین و کره جنوبی» به زبان انگلیسی در کشور ژاپن به چاپ رسیده است.

 

وی همچنین مولف کتاب سبز آمریکا، یکی از پرفروش ترین کتاب های انتشارات وزارت خارجه است.