پاکستان همسايه هند بدليل همجواري با ايران و حضور جمعيت كثيري از مهاجران سيستاني در گلستان و از طرفي ترافيك سنگين رفت و آمدها مابين استان گلستان و سيستان ، ضرورت دارد تمهیداتی ویژه برای این مسئله اندیشیده شود.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان ، پاکستان همسايه هندوستانِ درگير شديد با نوع كشنده تر ويروس كرونا به دليل همجواری با ايران و دارا بودن مرزی طولانی با استان سيستان و بلوچستان ایران و حضور جمعيتی بی شمار از مهاجران سيستانی در خطه سرسبز گلستان بويژه حاشيه های شهر گرگان و دشت و روستاهای مجاور و از طرفی ترافيك سنگين رفت و آمدها مابين استان گلستان و سيستان ، ضرورت دارد تمهیداتی ویژه برای این مسئله اندیشیده شود.

مدیریت بحران کرونای جهش یافته هندی در استانی به وسعت سیستان و بلوچستان با این حجم از مشکلات زیرساختی کار ساده‌ای نخواهد بود. با احترام و ارزش خاص قائل بودن برای سیستانی‌های مقیم گلستان، لازم است اشاره شود که به بهانه اطلاق عنوان مهاجر و غیربومی بودن در پسوند نامشان، محرومیت از بسیاری خدمات در برخورد با آن‌ها روا داشته شده است.

صرف قومیت، صحبت از موضوع اجتماعی بویژه موضوع حساس و مهمی چون بیماری کرونای هندی است و نیازمند تلاش مسئولین ذیربط استانی برای چاره اندیشی و تدبیر پیش دستانه به منظور جلوگیری از انتشار و لزوم قطع راههای انتقال آن به استان گلستان است.

به گفته بسیاری از منابع رسمی کشوری، گلستان همچنان با موج مهاجرت‌های خاموش روبروست در عین حالی که زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز‌ها نیست و افزایش حاشیه نشینی از جدی‌ترین نتایج این مهاجرت‌ها بیان شده است. به واقع حاشیه نشینی نارسایی ها در زمینه بهداشت عمومی و فردی و پیامدهای زیست محیطی جبران ناپذیری در پی دارد و درایت خاص و هوشیاری مدیران و دست اندرکاران مربوطه را می طلبد.

در طی چندین سال اخیر مهاجرت‌های فراوانی به شهر‌های استان گلستان انجام شده است. اگر مهاجرت شهروندان استان سیستان و بلوچستان ایران را به گلستان نادیده بگیریم، مهمترین آن‌ها ورود غیرقانونی مهاجران اتباع بیگانه (افغانستان) است که انتقاد‌ها را افزایش داده و نشان از عدم مدیریت صحیح برای سازماندهی این رویه بوده که همچنان چراغ خاموش و آهسته در حال وقوع است.
مسئولین کشور این مهاجرت‌ها و عزیمت انبوهی اتوبوسی را که به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی برخی استان‌های کم آب و خشک کشور و به امید داشتن زندگی بهتر و کسب درآمد بالاتر به خطه سرسبز گلستان انجام می شود، یک جابجایی جمعیتی خطرناک و مهاجرت جماعتی بزرگ زیانده و خسارت بار برای بافت منطقه ای دانسته و ضمن هشدار درباره پیامدهای ناگوار آن برای کشور ، نسبت به این نقل مکان و کوچ دسته جمعی ابراز نگرانی هم کرده‌اند.
درحال حاضر صحبت از ادامه روند مهاجرت خاموش به گلستان و نگرانی از افزایش سکنا گزیدن حاشیه ای نیست بلکه رعایت اصول بهداشتی در بین ساکنان این حاشیه هاست. جمع کثیری از این سکنه برای ارتزاق و معیشت ناچار سفر به زادگاه اصلی خود هستند و رفت و آمد برای امرار معاش به منطقه‌ای که به دلیل همجواری با پاکستان هم مرز با هندوستان خطر شیوع ویروسی بسیار مرگبار از هند را به استان گلستان بیش از پیش افزایش داده است.

با توجه به اینکه استان گلستان طی زمان یک سال و اندی که از ورود کرونا به ایران می گذرد، از استان های درگیر با رنگ قرمز بیماری کرونا با تعداد بالای مبتلایان و جان باختگان و شمار قلیل رهایی یافتگان از کروناست، یکی از اولویت های اصلی مدیران دست اندرکار در ستاد مقابله با کووید۱۹ استان، نظارت و کنترل شدید تردد بین استانی است. در این شرایط مانند سابق دست رو دست گذاشتن جایز نیست.