فایل صوتی سه ساعته اظهارات جنجالی ظریف در گفتگوی به ظاهر محرمانه با سعید لیلاز و انتشار آن سر و صدای بسیاری در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران و جهان ایجاد کرده است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، فایل صوتی سه ساعته (سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفته هفت ساعت)، اظهارات جنجالی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفتگوی به ظاهر محرمانه با سعید لیلاز مهرآبادی استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی و انتشار آن در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، سر و صدای بسیاری در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران ایجاد کرده است.

 

به زعم برخي ها، فایل صوتی از جواد ظریف منتشر شد که در آن صحبت‌های خلاف واقعی مطرح کرده است. در قسمتی از این فایل صوتی ظریف با تقلیل دستاورد دیپلماتیک سردار سلیمانی می‌گوید: ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را [از قبل] گرفته بود. در حالی ظریف چنین ادعایی را مطرح می‌کند که منابع خبری بين المللي خلاف این مساله و نقش حاج قاسم در اين موضوع را بار‌ها گفته‌اند.

آن بخش از صحبت‌های ظریف که گفته است دیپلماسی بهای میدان و نبرد‌های سردار شهید قاسم سلیمانی در سوریه و عراق و آنچه را که وی مداخله نیروی قدس در وزارت امور خارجه ایران نامید، پرداخت کرد، واکنش‌های شدیدتری داشته است.
برخی جریان‌های داخلی می‌گویند شاید هدف ظریف از این سخنان جلب آراء در صورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است. برخی معتقدند  شاید مخالفان ظریف این فایل صوتی را نشر داده اند تا بر وجهه داخلی ظریف در میان مردم ایران تأثیر منفی بگذارند تا از شانس وی در صورت نامزدی برای انتخابات بکاهند.
ادعا شده است جناح مقابل دولت نمی‌خواهد مذاکرات وین درباره برجام که حدودا دو ماه مانده به پایان ریاست جمهوری روحانی از سرگرفته شد، به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود و حسن روحانی در آستانه انتخابات دستاورد سیاسی داشته باشد.

افشاکننده‌ترین لحظه فایل صوتی مربوط به مخالفت روسیه با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. ظریف می‌گوید روسیه تمام وزن خود را در برابر این توافق گذاشت، بویژه با توجه به اینکه روسیه یکی از شش کشوری بود که در مورد توافق با ایران مذاکره کرد.

ظریف برای نشان دادن مخالفت روسیه با توافق هسته‌ای ایران، به سفر شهید سردار سلیمانی به مسکو اندکی پس از اتمام مذاکرات اشاره می‌کند. سردار سلیمانی به روسیه رفت و توافقنامه جداگانه‌ای بین روسیه و ایران برای کمک به بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی کشورش امضا کند. در آن زمان، آمریکا و متحدانش از جناح‌های میانه روی مقابل اسد حمایت می‌کردند. ظریف می‌گوید سفر سلیمانی به منظور تخریب دستاورد ما یعنی توافق هسته‌ای بوده است.

 

 

تشکیل پرونده قضایی درپی انتشار فایل صوتی ظریف
پیرو انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی شده وزیر خارجه در شبکه‌های رسانه‌ای معاند خارج از کشور، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از تشکیل پرونده قضایی در این زمینه خبر داد.
جهت شناسایی عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه‌بندی اطلاعات افشا شده، ضمن استعلام از دستگاه‌های مسئول، دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادر شده است.

 

واکنش هاي خارجي

انتشار فايل مصاحبه ظريف در آمريکا هم جنجال برانگيخت و جان کري وزير امور خارجه سابق آمريکا در دولت باراک اوباما به شدت مورد حمله جمهوريخواهان کنگره قرار گرفت. علت اين انتقادها بخشي از سخنان ظريف است که گفت از جان کري درباره حملات اسرائيل به مواضع ايران در سوريه اطلاعات دريافت کرده است. جان کري اما اين سخنان را رد کرد. جمهوريخواهان خواهان برکناري جان کري هستند. وزير خارجه دولت اوباما اکنون در دولت جديد آمريکا فرستاده ويژه جو بايدن رئيس جمهوري در امور تغييرات اقليمي است.

به خاطر اين سخنان ظريف که گفت.. ميدان حاکم بر تبليغات، ميدان حاکم بر اظهارنظرهاست، ميدان حاکم بر همه چيزه.. يعني شما نمي توانيد بگوئيد چند نفر در سوريه کشته شده اند. شما نمي توانيد بگوئيد (جان) کري بايد به من (ظريف) خبر بدهد که دويست بار اسرائيل به شما (مواضع ايران) در سوريه حمله کرده است.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف که گفته بود جان کری او را در جریان حملات محرمانه تل آویو به منافع ایران در سوریه قرار داده بود، به طعنه گفت: کری نقش وزیر خارجه ایران را ایفا می‌کرده و به ظریف مشاوره می‌داده است.
ما معتقدیم کری قطعاً به ایران گفته «طاقت بیاورید، این کارزار فشار (حداکثری) آمریکا تمام خواهد شد و بایدن پیروز انتخابات می‌شود. آن وقت برای ۴ سال شرایط بهتر خواهد شد. برای یک دقیقه با تیم ترامپ مذاکره نکنید».
او باید توضیحات بسیار زیادی در این زمینه ارائه کند.

 

اولین واکنش مصاحبه گر 
سعید لیلاز که مصاحبه بحث برانگیز با ظریف را انجام داده به ماجرای افشای فایل صوتی آن واکنش نشان داد و گفت:
معتقدم باید کسی که فایل صوتی را منتشر کرده، چوب در آستینش کرد! اما من عهد کردم فعلا درخصوص این مساله حرفی نزنم.‌
می‌خواهم ببینم آیا دستگاه اطلاعاتی کشور عرضه دارد این شخص را پیدا کند یا مثل ماجرای نطنز بعد از اینکه پوکید می‌خواهد اسم طرف را رسانه‌ای کند.